čtvrtek 29. září 2016

Juraj Červenák: Přízraky na Děvíně

Nedávno vyšel další příběh o černokněžníkovi Roganovi s podtitulem Přízraky na Devíně. Tento díl ze série Černý Rogan od Juraje Červenáka u nás vydalo nakladatelství Brokilon. Pojďme se společně podívat na postřehy a dojmy ze čtení tohoto příběhu.

Třetí kniha vypráví o dalším dobrodružství Černobohova potomka Rogana. Nitranský kníže Pribina se jede ucházet o ruku dcery Devínského vládce a požádá černokněžníka o pomoc. A dobře dělá, Devín je umístěn na strategickém místě, proto jsou námluvy lákavé i pro Moravského knížete Mojmíra. Úkolem, kterým jsou nápadníci pověřeni, je vyhnat běsy řádící na nedalekém kopci. Není vše tak jednoduché, jak to vypadá...


Vědomostmi ze slovanské mytologie a česko-slovenské historie je Juraj Červenák pověstný. Všechny své znalosti úročí v příbězích nejen o černokněžníkovi Roganovi. Co se týče čtivosti, neměl jsem problém se do příběhu dostat a hladce jsem jím proplouval. Zápletka, ač o hodně jednoduší než epický dvojdíl Zlato Arkony, mě do sebe vtáhla a nepustila do té doby, než jsem dočetl poslední stránku. Dějová linka mě však neuspokojila, tak jak bych očekával, jelikož se mi zdála neúplná, ale to jí neubíralo na zajímavosti. Tak nějak jsem tušil, co se stane a příběh byl pro mne předvídatelným. Musím však říct, že první půlka měla pomalejší tempo, a pro mě ne moc zajímavý rozjezd, druhá část příběhu se však pěkně rozjela a vše vynahradila. Do děje začíná zasahovat rozšiřující se křesťanství, což mi narušuje hlavně pěkný obrázek o slovanské mytologii a začínám si říkat že ti křesťani byli fakt na přes držku.

Jde-li o postavy, samozřejmě se setkáme s Roganem a jeho věrným přítelem a vůdcem záhrobní smečky Goryvladem, přesně tak, jak je máme rádi. Na Černém se mi líbí to, že nejedná podle nějaké mustru, ale svými rozhodnutími dokáže čtenáře překvapit a současně naštvat. Tleskám proto autorovi, jelikož jde vidět, že se svým postavám opravdu věnuje. Dále narazíme na Nitranského kněžice Pribinu a jeho otce, u kterých se nemůžu zbavit dojmu, že jsem je v nějakém příběhu potkal, ale nedokážu si vybavit v jakém to bylo. Ostatně dobrodružství o černokněžníkovi jsem začal číst cca 5 let dozadu. Na stranu nepřátel/přátel se tentokrát postavil Moravský kníže Mojmír. Hlavní gro příběhu se však týká Devína jako takového a zde roli přebírá Jarmila, dcera vládce Devína.

Na další díl o strastech a radost Černého Rogana jsem se neskutečně těšil. Příběh tam byl, ale že by to byla zas taková pecka, to si nemyslím. Laťka byla nastavená příliš vysoko předchozím dvojdílem, logicky ji však není možné udržovat a zvyšovat donekonečna, tak musel přijít nějaký sešup. Po příběhové lince slabší díl, avšak máme tu Rogana a svět, který mě bavil (i když byl narušován křesťanstvím), takže není potřeba si zoufat.

Originální název:
Prízraky na Devíne
Rok vydání: 2016
ISBN: 978-80-89718-62-7
Počet stran: 252
Nakladatelství: Brokilon

Slovenský spisovatel Juraj Červenák je znám jako autor fantasy děl, filmový recenzent nebo redaktor časopisu Pevnost, kde má na starosti rubriku filmových novinek. Mezi jeho další počiny patří příběhy o Conanovi, trilogie Bohatýr nebo série Kapitán Stein a notár Barbarič.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkujeme nakladatelství Brokilon.

Žádné komentáře:

Okomentovat