středa 21. prosince 2016

AUDIOKNIHA: Andy Weir - Marťan

Oblékněte si společně se mnou skafandr a nasedněte do raketoplánu. Jste pořádně připoutáni? Zážeh motorů, třes celé konstrukce a je odstartováno. Rudá planeta nás netrpělivě očekává...

Román Marťan mě lákal už delší dobu, do povědomí se mi dostal díky filmu s Mattem Damonem v hlavní roli, kdy mě zaujala jeho anotace. Film jsem však zatím neviděl, ale po poslechu ho hodlám v nejbližší době shlédnout. Do knihy jsem neměl delší dobu odvahu se pustit, jelikož čistokrevná sci-fi není zrovna mým šálkem kávy. Pojďme se tedy podívat na to, jak se mi román líbil.

Děj knihy je dílem Andyho Weira, amerického spisovatele, jehož dostal na výsluní jeho třetí román Marťan. Toto dílo se autor snažil napsat z vědeckého pohledu nejlépe jak to šlo. Původně byla kniha publikována jako seriál pro čtečky a brzy se stala Kindle bestsellerem. Toliko k menšímu seznámení a teď k audioknize samotné.

Hlavním protaginostou příběhu je Mark Watney, který při jedné písečné bouři, při misi na Marsu málem zahynul. V domnění, že je mrtvý, se zbytek posádky z Rudé planety evakuoval a Mark na ni zůstal sám. Nemá se jak kontaktovat s NASA, pokud by se mu to podařilo zásoby mu dojdou dřív, než dorazí pomoc. Mark Watney se musí utkat s nepřízní osudu a pokusit se přežít.

Interprety audioverze jsou Jan Zadražil a Jan Vondráček. První jmenovaný propůjčil svůj hlas právě Markovi, charakter této postavy je inteligentní a sarkatický, což právě Jan Zadražil splňuje na plné čáře. Jeho vypravěčský styl je opravdu perfektní a od první kapitoly mi sedl. Tohoto herce můžete znát například jako Nikolu Šuhaje z Balady pro Banditu, kterou má na repertoáru brněnské divadlo Husa na provázku, nebo z televizního seriálu Ohnivé kuře, kde ztvárňuje Daniela. Kromě toho se věnuje interpretaci dalších audioknih jako je například Zmizelá nebo thriller Game.


Charakteristický hlas Jana Vondráčka pozná snad každý. Jeho dabérská historie obsahuje stovky postav. Mezi nejznámější, a zároveň hlas podle kterého jsem ho poznal já, je Stewie Griffin z amerického seriálu Family Guy (Griffinovi), dále ho můžete slýchávat ve vedlejších rolí v zahraničních seriálech jako jsou Zoufalé manželky, Sherlock, Mentalista a spoustu dalších. V Marťanovi mu připadla role zbytku postav. Každé z nich, ať to byla žena nebo muž dal charakter, kterého se snaží držet celou audioknihu. Stejně jako hlas jeho kolegy Jana Zadražila, tak i hlas Jana Vondráčka je příjemný a bezchybný a pěkně se poslouchá.

Marťan je sama o sobě napínavá četba a o to napínavější je poslech. Jak jsem se již zmínil, oba interpreti mají výborný přednes a svým postavám předávají jen to nejlepší. Atmosféru audiu dodává i zvukový podkres, avšak k němu bych měl nějakou tu výtku.

Co mě na poslechu mrzelo bylo zvukové aranžmá. Ze začátku byly různé efekty a hudba příjemným zpestřením mezi jednotlivými kapitolami či odstavci. Při delším poslechu se zvukové efekty různě střídají a nedokázal jsem v nich najít žádný řád, což mě osobně vadilo. V jiných audioknihách mají efekty svoje opodstatnění, jelikož oddělují kapitoly a části knihy, podle toho člověk pozná, kde se přibližně nachází. Rozdělení je zachováno tím, že části knihy interpretuje Jan Zadražil, další Jan Vondráček, ale stále mi to dělení hudbou scházelo.

Kniha má něco kolem 11 a půl hodiny, proto si ji poměrně rychle zfouknete. Nenarazil jsem na pasáž, která by mě nudila, spíš jsem neustále hltal příběh. Občas jsem měl problém s technickým názvoslovím, ale dříve nebo později jsem pochopil o co jde, ale povětšinou to bylo v příběhu vysvětleno.

Tak si to shrňme. Audiokniha je podařeným dílkem, velkou zásluhu na tom mají její interpreti Jan Zadražil a Jan Vondráček, kteří se svých partů zhostili na jedničku. Struktura zvukového podkresu mi nesedla, ale díky svému napínavému příběhu dokáže Marťan zaujmout. Nejedená se však o audioknihu pro každého, jelikož je plná terminus technicus, kterým nemusejí někteří čtenáři holdovat. Neházel bych však flintu do žita, jelikož vás příběh může chytnout, i když zrovna nejste fanoušky sci-fi.  

Celkové hodnocení 8/10

Originální název:
The Martian 
Kategorie: Sci-fi a fantasy
Interpret: Jan Zadražil, Jan Vondráček
Délka: 11 hodin 38 minut
Vydavatelství: OneHotBook

Andy Weir je americký spisovatel a softwarový inženýr. Pracoval například ve společnosti Blizzard, kde pomáhal vyvíjet oblíbenou hru Warcraft. Píše od svých 20 let, zvýšenou pozornost mu přinesla povídka The Egg, jenž byla několika youtubery zadaptována na krátkou hru. Mezi spisovatelskou smetánku ho přenesl právě román Marťan.  

Za poskytnutí recenzní audioknihy děkujeme Audiotéce.


Žádné komentáře:

Okomentovat