čtvrtek 1. prosince 2016

Autoři a oblíbené série

Tímto článkem se vám pokusím přiblížit své oblíbené autory a knižní série. Jaký druh literatury mám rád a co mě do dnešních dnů profiluje? To se dozvíte v následujících řádcích.  

Jak člověk dospívá, objevuje co ho vlastně baví a posouvá se neustále kupředu. Když mi bylo 8, nedal jsem dopustit na rakouského spisovatele Thomase Brezinu, od něhož jsem objevil záhady pro děti s luštěním. Nejvíce mě oslovila Tygří parta a její příhody. Tohle období mi vydrželo celkem dlouho. Myslím si, že zrovna tento autor je výborným odrazovým můstkem pro začínající čtenáře.

Mluvíme-li o knihách pro děti, nemůžu se nezmínit o sérii od fenomenální autorky J. K. Rowlingové, která mě profiluje do dnes. Jak jistě tušíte je to Harry Potter (ostatně samotný článek o knihách z toho světa naleznete na našem blogu). Pro mě byl Harry sérií se kterou jsem vyrůstal a každým rokem jsem se těšil na další dobrodružství. Tyto knihy mají v sobě určité kouzlo, kterému nemůžu odolat ani dnes. Co se týče samotné autorky, tak ve své výborné práci pokračuje i nadále, jelikož pomalu, ale jistě začínám objevovat svět Cormorana Strikea.



Dále se mi do hledáčku dostávaly de facto takový ty brakový dobrodružný romány ala IndianaJones. Rozhodně musím zmínit Andyho McDermotta, britského spisovatele. V české kotlině mu vyšly pouze 3 knihy, pojednávající o dobrodružství archeoložky Niny Wildeové a Edieho Chase. Musím však zdůraznit, že Honba za Atlantidou, Tajemství Excalibru a Herkulova Hrobka jsou (s přivřeným okem za nereálnou akci) výborným odreagováním se zajímavým příběhem.

Teď musím vzpomenout na jednoho pána z knihkupectví Arrakis v Brně, který mi doporučil jednu úžasnou sérku. Jejím autorem je Kevin Hearne a knihy vypráví příběh posledního druida na světě Atticuse O'Sullivana. Kroniky železného druida přinesly výborný koktejl humoru, akce, rozličné mytologie a hlavně nadhledu. Takže hledáte-li něco odlehčenějšího, druida a jeho věrného vlkodava určitě oceníte. Na Attica se těším jak malej Jarda!

U mytologie ještě chvíli zůstaneme. Pro mě osobně je největší kingem mezi českými a slovenskými autory Juraj Ćervenák. Jak jsem se k němu dostal? Samozřejmě přes jeho Černokněžníka. Příběh v sobě mísí historii, kterou má autor nastudovanou, říznutou slovanskou mytologií, což je v literatuře obecně jev poměrně vzácný. Všichni píšou o serverských bozích, řeckém pantheonu nebo Egyptu, Juraj ne. Rogan a Goryvlad si už vyryly místo v mém srdci. Vedle nich se brzo umístí série Kapitán Stein a notár Barbarič. Za začátku jsem se románů bál, že mě nebudou bavit, ať kvůli historickém umístění nebo tím, že to jsou detektivky, ale prostě Červenákovu stylu nejde odolat.

Zůstaneme v našich luzích a hájích. Další knižní sérií na kterou nedám dopustit je Kladivo na čaroděje. Projekt Jiřího Pavlovského, který pod svoji taktovkou shromáždil české talenty oživilo česko-slovenskou knižní scénu. Pokud někdo neví o co jde (což si myslím, že tu nikdo takový není), okamžitě to napravte. Jednotlivé díly na sebe zásadně nenavazují a každá kniha je psána jiným žánrem. Je libo thriller, sci-fi nebo městkou fantasy? Vybere si každý.

Zůstaneme-li u urban fantasy nesmím zapomenout na Jima Butchera. Harry Dresden je dalším mým dobrým kamarádem. Knihy mě zaujaly hlavně netradičním pojetím fungování magie. rozhodně zajímavou alchymií při přípravě lektvarů. Po příběhové stránce se tam pořád něco děje a člověk se nenudí. Občas si člověk říká, že Harry musí být terminátor, ale vem to čert, baví mě to. 

Tak věřím, že jsem na nic zásadního nezapomněl. Před psaním jsem měl obavu, že toho bude málo a nebudu schopný obsáhnout delší článek, ale opak je pravdou. Co profiluje vás?  

Žádné komentáře:

Okomentovat